مطالب آموزشی حوزه نشر دیجیتال

... نشر دیجیتال یا رسانه دیجیتال چیست؟

رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی از قبیل MMS وSMS  و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال (CD/DVD) و مانند آن ها.

برخی از اشکال رسانه های دیجیتال

۱- نرم افزارهای رایانه ای (نرم افزارهای رسانه ای / نرم افزارهای چند رسانه ای / …)
۲- بازیهای رایانه ای (بازیهای آفلاین/ بازیهای آنلاین/ بازیهای موبایل /بازیهای تحت شبکه/….)
۳- اینترنت (پایگاههای اینترنتی و سرویسهای مختلف همچون اجتماعات مجازی/ گروههای اینترنتی/ گفتگوی اینترنتی/ ….)
۴- هنرهای دیجیتال (سینمای دیجیتال/ گرافیک رایانه ای / نقاشی دیجیتال/ تئاتر دیجیتال/ موسیقی دیجیتال / …)
۵- تلفن همراه و سرویسهای مختلف آن (پیامک/ پیام چند رسانه ای GPRS / 4G/ 3G/…)
۶- …. .

ویژگیهای رسانه های دیجیتال

۱- سرعت و وسعت دامنه انتشار
۲- بستر نشر آسان (اینترنت/ تکثیر استمپری/…)
۳-تنوع و حجم بالای محتوا (نرم افزارهای چند رسانه ای حاوی چند صد جلد کتاب، چند ده ساعت فیلم و صوت با قابلیت جستجو و … / بازیهای رایانه ای )
۴- جذابیت و تعاملی بودن محصولات (بازی های رایانه ای / اجتماعات مجازی/ …)
۵- بدون مرز بودن ارتباطات
۶- کم هزینه بودن تولید و دسترسی
۷- طیف وسیع و متنوع مخاطبین
digital media

... برخی تعاریف و اصطلاحات رایج در حوزه نشر دیجیتال

محتوا:  مواد دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هر شکل و قالب.

اثر: آنچه از راه دانش، هنر و یا ابتکار پدید می آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان، ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته است.

محتوای فرهنگی:  هر پدیده شامل آثار دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هر شکل و قالب

 حامل دیجیتال:  ابزاری که داده به منظور تبادل یا عرضه بدون استفاده از شبکه، بر روی آن ذخیره میگردد (CD,DVD و …).

تکثیر حامل دیجیتال: فرآیندی که در نتیجه آن داده بر روی نسخه های متعدد از حامل دیجیتال ذخیره گردد، نظیر تولید حامل دیجیتال حاوی داده و یا نسخه برداری از داده بر روی حامل دیجیتال.

 نشر دیجیتال:  قرار دادن داده در معرض عرضه از طریق رسانه های دیجیتال، که به دو گونه نشر بر حامل دیجیتال و نشر برخط تقسیم میگردد.

 نشر بر حامل دیجیتال:  نشر دیجیتال از طریق حامل دیجیتال

نشر برخط:  نشر دیجیتال از طریق رسانه برخط (سایت های اینترنتی، رادیوهای اینترنتی،…)

ناشر دیجیتال: شخص حقیقی یا حقوقی که به تشخیص و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه اشتغال به تولید و نشر انواع محتوای دیجیتال از طریق اینترنت و حامل های فیزیکی نظیر CD و DVD دارد.

 بسته نرم افزاری:  مجموعه منسجم شامل یک یا چند برنامه رایانه ای و محتوای دیجیتال قابل اجرا توسط نرم افزارهای موجود در آن بسته.

بسته نرم افزاری رسانه ای:  بسته نرم افزاری که برای دسترسی، نمایش، پخش، جستجو و یا بازی با محتوای دیجیتال موجود در آن بسته مورد استفاده قرار میگیرد، از قبیل چندرسانه ای ها، بازیها و سرگرمی های دیجیتال.

بسته نرم افزاری رسانه پرداز:  بسته نرمافزاری که برای پدیدآوردن و ویرایش بسته نرم افزاری رسانهای و محتوای فرهنگی و یا انتشار هرگونه محتوا مورد استفاده قرار میگیرد.

رسانه برخط: هر سامانه که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم یا بیش از یک هزار مخاطب مشخص یا نامشخص از طریق بستر شبکه نظیر شبکه گسترده جهانی، شبکه های محلی، شبکه های مبتنی بر فناوری بلوتوث، شبکه های تلفن ثابت و همراه را فراهم می آورد.

رسانه برخط اختصاصی:  رسانه برخط که صرفاً شخص حقیقی یا حقوقی متصدی آن را معرفی و محتوای دیجیتال در قلمرو اطلاعات، اخبار، خدمات، آثار و محصولات شخص یاد شده را در معرض دسترس قرار می دهد.

رسانه دیجیتال: رسانه مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونه های زیر:
۱- بسته نرم افزاری رسانه ای.
۲- حامل دیجیتال حاوی داده.
۳- رسانه برخط.

... انواع مجوز آثار دیجیتال (مبتنی بر حامل)

برای آثار دیجیتال مبتنی برحامل  (ارائه شده بر روی CD,DVD) سه دسته مجوز در گروه نشر دیجیتال صادر می شود:

۱-        مجوز تکثیر

۲-         پروانه انتشار

۳-         گواهی ثبت

حال به توضیح هر یک از این سه دسته مجوز می پردازیم:

۱– پروانه انتشار :

این مجوز به محتوای تولید داخل تعلق می گیرد. خواه این محتوا صفر تا صد توسط یک شخص حقیقی و حقوقی داخلی تهیه شده باشد یا شامل ارزش افزوده یک محتوای تولید خارجی باشد. مثل اینکه فیلمی توسط یک ناشر ترجمه و دوبله شده باشد، که این دسته از آثار هم پروانه انتشار دریافت می کنند ولی فقط مالک بخش تولید شده توسط ناشرداخلی (ترجمه و دوبله) می باشند.

۳– مجوز تکثیر :

این مجوز صرفا به نرم افزارها و محتواهای خارجی تعلق می گیرد و هیچ حق مالکیتی برای ناشر و یا ارائه دهنده این دسته از محتوا در داخل وجود ندارد.

۳– گواهی ثبت :

گواهی ثبت به نرم افزارهای کد نویسی شده داخلی تعلق می گیرد. یعنی آن دسته از نرم افزارهایی که توسط برنامه نویسان داخلی کد نویسی شده و مالکیت آن مطابق توافق صورت گرفته بین برنامه نویس، ناشر یا شرکت ارائه دهنده می تواند متعلق به هر یک از آنها باشد و یا بخشی از مالکیت به برنامه نویس یا ناشر تعلق بگیرد.

تذکر : لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی ثبت باید همزمان با ثبت در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، یک نسخه از اثر، جهت دریافت تاییدیه فنی، به شورای عالی انفورماتیک تحویل و درخواست مربوطه نیز در سامانه شورا ثبت شود.

... برای ثبت اثر در مرکز رسانه‌های دیجیتال و عرضه آن در بازار از چه طریقی می‌توان اقدام کرد؟

برای ثبت یک اثر در سامانه مرکز رسانه های دیجیتال، باید یا ناشر حقوقی یا ناشر حقیقی دیجیتال باشید یا اینکه یک ناشر را از لیست ناشرین مجاز انتخاب نمایید. بنابراین درصورتی که ناشر حقوقی یا حقیقی نیستید، جهت حفظ مالکیت اثر، ابتدا نرم‌افزار را در پنل کاربری خودتان ثبت نمایید و سپس در ادامه روند ثبت، جهت نشر در بازار پس از هماهنگی قبلی با ناشر، اقدام به انتخاب ناشرین دارای مجوز نمایید.

... روند بررسی تفکیکی(حقوقی) چقدر طول می کشد؟

۱-روند بررسی واحد تفکیکی(حقوقی)(در پنل متقاضیان این مرحله ۵۰ % نشان داده می شود)

محتوای حقوقی نرم افزار ممکن است از دو نظر نیاز به اعلام نظر حقوقی داشته باشد.

الف) بخشی از محتوای نرم افزار که به نوعی باید با معاونت های مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چک شود مانند کتاب های صوتی یا دیجیتالی ,نرم افزارهای قرآنی(که این کار در قالب استعلام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از معاونت های مربوطه انجام می شود که به محض دریافت پاسخ استعلام نتیجه روی روند بررسی نرم افزار اعمال خواهد شد(حدود ۴هفته کاری)

ب) بخشی از محتوای نرم افزار است که توسط کارشناس حقوقی تشخیص داده می شود که نیاز به دریافت اجازه نامه ی یا ارائه قرارداد از پدیدآورنده اثر دارد. این موضوع در قالب ابلاغیه ای از طرف مرکز به متقاضی اعلام می گردد و بسته به زمان ارایه نامه مذکور روند بررسی به طول خواهد انجامید ولی به محض ارایه اجازه نامه یا قرارداد نتیجه روی روند بررسی اعلام خواهد شد(زمان بستگی به توانایی متقاضی جهت اخذ اجازه نامه و قراراد مذکور دارد)

۲-نکاتی مهم در جهت تسریع در روند بررسی واحد حقوقی

الف) – نرم افزارهای آموزشی -علمی(تحصیلی و..) مانند آموزش ریاضی, عربی, روانشناسی ,پزشکی نیازمند ارائه تصویر قرارداد منعقد شده با مدرس یا مولف می باشند و حتما می بایست نام مدرس یا مولف هم بر روی پک یا بسته و هم بر روی حامل درج نمایید (بدیهی است در صورتی که شخص مدرس یا مولف ؛ هم پدیدآورنده و هم مالک باشد و درسیستم مرکز ثبت شده باشد, قرارداد لازم نیست)

علاوه برتصویر قرارداد, تصویر مدرک علمی یا تحصیلی مدرس و مولف نیز لازم است و حتماً باید مرتبط با موضوع تدریس یا محتوا  نیزباشد(و ترجیحاً سوابق یا مجوز تدریس آنان  از نهادهای معتبر علمی-آموزشی هم ارائه گردد) به عنوان مثال کسی با مدرک تحصیلی ریاضی حق تدریس درس عربی یا شیمی را ندارد و بالعکس

ب)-نرم افزارهای آموزشی کاربردی مانند اکسل,ویندوز ,پاورپوینت فقط نیازمند ارائه سند تعهدنامه می باشند که فایل آن در ذیل قابل دریافت می باشد. تعهدنامه مذکور یک بار و برای تمام نرم افزارهای آموزشی کاربردی اخذ می گردد .تعهدنامه باید در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده(سند شود نه گواهی امضاء)؛ اسکن آن در سیستم بارگزاری و اصل آن به مرکز ؛طبقه سوم؛ واحد نشر دیجیتال آقای قناعت پیشه یا مهدی پور تحویل و درسیستم پیام دهی ابلاغیه حقوقی, تحویل اصل آن یا شماره رهگیری مرسوله پستی اعلام گردد.

ضمناً تعهدنامه می بایست توسط شخصی که در سیستم مرکز(قسمت دست اندرکاران حقیقی یا حقوقی) هم به عنوان مالک و هم به عنوان نماینده (یعنی هردو) درخواست مجوز نموده؛ تنظیم و ارائه گردد. لذا در صورتی که نماینده شخصی غیر از مالک در سیستم ثبت شده باشد باشد علاوه بر تعهدنامه مالک, اخذ رضایت نامه از او یا انعقاد قرارداد با او توسط نماینده نیزلازم است و می بایست تصویر رضایت نامه یا قرارداد همراه اصل تعهدنامه به مرکز تحویل گردد. (اسکن قرارداد و رضایت نامه نیز می بایست همراه اسکن تعهدنامه به صورت زیپ شده در سیستم بارگزاری گردد)

پیشنهاد می گردد جهت تسریع در روند بررسی و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ,نماینده در خواست کننده مجوز ,همان شخص مالک نرم افزار باشد.

ج)تولید کنندگان کتاب های صوتی یا دیجیتالی جهت تسریع در روند استعلام از معاونت فرهنگی و اظهار نظرهای کارشناسی دقیق علاوه بر تحویل یک یا دونسخه از اثر کتابی(کتاب چاپ شده) ضمیمه نرم افزار؛ در سیستم مرکز قسمت معرفی کوتاه اثر حتماً نام مولف, مترجم, ناشر اثر کتابی, شماره شابک و سال نشر را نیز اعلام نمایند

لازم به ذکر است متقاضیان می توانند در ابتدای ثبت درخواست مجوز و در پنل خود در قسمت مشخصات نرم افزاری-اجزای غیر محتوایی  رضایت نامه و قرارداد ها و حتی مدارک لازم اعم از مدارک علمی و تحصیلی اخذ شده را تا قبل از آغاز روند بررسی حقوقی البته به صورت منظم و تفکیک شده بارگزاری نمایند.

جهت طرح سوالات و ارتباط با کارشناس این بخش با آدرس الکترونیکی s.mehdipour@farhangmail.ir مکاتبه نمایید.

... واحد های مختلف بخش بسته های نرم افزاری چیست و روال بررسی و تصویب آن برای صدور مجوز به چه صورت است؟

پس از تحویل ۴ نسخه به دبیرخانه نرم افزار وراد روال بررسی می شود که به این گونه می باشد:

۱) بررسی کلی : نرم افزار از لحاظ محتوایی بررسی می شود.

۲) بررسی تفکیکی : نرم افزار از لحاظ حقوقی بررسی می شود.

۳) بررسی تطبیقی :  نرم افزار را از لحاظ فنی بررسی می شود.

۴) جلسه کارگروه : در این جلسه با حضور مدیران واحد های مرکز تصمیم گیری نهایی جهت اخذ مجوز صورت میگیرد.

۵) صدور مجوز : مجوز نرم افزار صادر می گردد .

... مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای کدام است؟

مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای شامل پنج قسمت به شرح ذیل است:

الف) محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی

ب) محتوای علیه مقدسات اسلامی

ج) محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی

د) محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی

ه ) محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه ای و سایر جرایم بکار می رود

برای آشنایی با جزییات کامل هر یک از موارد فوق اینجا را کلیک کنید

... استراتژی تولید محتوا چیست؟

سازمان‌های رسانه‌ای برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مخاطب دائمی، به برنامه‌ای مشخص برای تولید محتوا نیاز دارند و استراتژی تولید محتوا این امکان را به یک سازمان رسانه‌ای اعطاء می‌کند. اما:

• استراتژی تولید محتوا چیست؟
• آیا یک سازمان رسانه‌ای می‌تواند چندین #استراتژی تولید محتوا داشته باشد؟
• استراتژی تولید محتوا می‌تواند نظم‌دهنده و ساختاربخش به سایر برنامه‌های سازمان رسانه‌ای باشد؟
• آیا رسانه‌های قدیمی می‌توانند با تغییر استراتژی‌های تولید محتوای خود به جذب مخاطب بیش‌تر برسند؟
• استراتژی تولید محتوا تا حد می‌تواند کمک‌کننده‌ی یک سازمان رسانه‌ای برای جذب مخاطب باشد؟

برای مطالعه مقاله ای جامع درباره استراتژی تولید محتوا روی این لینک کلیک کنید

... کتاب صوتی یا کتاب گویا چیست و چه مزایایی دارد؟

کتاب گویا یا کتاب صوتی، متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود و بصورت فایل صوتی درمی‌آید و یا گاهی اوقات بصورت نمایشنامه بازی می‌شود. کتاب گویا ممکن است با موسیقی یا افکت‌های صدایی همراه باشد. گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را می‌خواند و گاهی گویندگان حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند.

تاریخچه:

کتاب گویا نخستین بار و در پاسخ به نیاز نابینایان در ایران و در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابینا بود ارائه شد ولی به سرعت و به دلیل جذابیت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. در واقع تاریخچه تولید این کتاب‌ها به سال ۱۹۳۱ میلادی می‌رسد زمانی که در ایالات متحده آمریکا اولین بار این نوع کتاب‌ها برای نا بینایان تحت پروژه‌ای به نام «پروژه کتاب برای افراد نابینا» مطرح شد و اولین کتاب گویا حدود ۷۹ سال پیش در سال ۱۹۳۲ میلادی تولید شد. هم اکنون کتاب گویا پدیده‌ای شناخته شده در کشورهای توسعه یافته می‌باشد.

مزایای تولید و استفاده از کتابهای صوتی:

۱- استفاده بهینه از زمان‌های غیر کارآمد و امکان انجام همزمان کارها:

افرادی که در طول روز زمان زیادی را صرف رفت و آمد به محل کار خود می‌کنند، از طرفداران پر و پا قرص کتاب سخنگو هستند. گوش کردن به کتاب سخنگو به آنها کمک می‌کند در طول مسیر کمتر استرس داشته باشند و زمان برایشان سریع‌تر بگذرد و از همه مهم‌تر این که کتاب‌های دلخواه خود را نیز مطالعه کرده باشند. بر اساس تحقیقات اخیر هر شهروند آمریکایی برای رفتن به سر کار و برگشتن از آن، حدود یک ساعت و سیزده دقیقه وقت صرف می‌کند که معادل چهارصد و چهل ساعت یا یازده هفته کاری در سال می‌شود.

۲-آموزش:
کتاب سخنگو برای اهداف آموزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابزاری ارزشمند برای یادگیری محسوب می‌شود. با کتاب سخنگو برخلاف کتاب سنتی، فرد می‌تواند هنگام انجام کارهای دیگر نیز به یادگیری بپردازد. کارهایی که نیاز به فکر و توجه چندانی ندارند، همزمان با گوش کردن به کتاب سخنگو و یادگیری امکان پذیر هستند.

۳- سالمندان، بیماران و ناتوانان و معلولین:
کتاب گویا برای این دسته از افراد فوق‌العاده است. افرادی که به هر دلیلی از فعالیتهای معمول محروم هستند، با گوش دادن به کتاب سخنگو، می‌توانند بخش زیادی از اوقات خود را به بهترین شکل پر کنند و از آن لذت ببرند.

۴- افرادی که اختلال بینایی دارند:
کتاب گویا برای نابینایان و کسانی که اختلال بینایی دارند، یک موهبت محسوب می‌شود. کتاب گویا به آنها این امکان را می‌دهد تا از انواع کتاب‌های مورد علاقه‌شان بهره‌مند شوند. کتاب‌های گویا می‌تواند به این افراد کمک کند تا دانش و معلومات خود را افزایش دهند، و زندگی‌شان را از جهت شخصی و حرفه‌ای غنی‌تر کنند.

۵- ایجاد علاقه به کتاب در کودکان:
مهمترین مهارتی که یک کودک می‌تواند کسب کند، مهارت خواندن است. کتاب گویا می‌تواند به راحتی آنها را برای زبان آموزی تحریک و تشویق کند و عشق به یادگیری را در آنها افزایش دهد. کودکان می‌توانند همزمان که به کتاب نگاه می‌کنند، به قصه گوش دهند و دایره لغات و  مهارت‌های ارتباطی‌شان را افزایش دهند.

نشر دیجیتال هِرسِه، با در اختیار داشتن گروهی از گویندگان خوش صدا و با تجربه و نیز مجهز به استودیو تخصصی ضبط صدا، آماده دریافت سفارش و انعقاد قرارداد با افراد حقیقی و سازمان ها و شرکت ها، جهت تولید انواع کتاب صوتی و یا محتواهای آموزشی صوتی می باشد. تلفن تماس: ۰۹۱۹۵۹۵۹۲۶۱